درس دوم امام شناسي
ای دل شیدای ما، گرم تمنّای تو
کی شود آخر عیان طلعت زیبای تو
گر چه نهانی ز چشم، دل نبود ناامید
می رسد آخر به هم چشم من و پای تو
@ امام در آينه قرآن
قرآن كريم، چشمه زلال ناب ترين معارف الهي و ماندگارترين حكمتها و دانشهاي مورد نياز
بشر است.
كتابي است سراسر راستي و درستي كه خبرهاي گذشته و آينده جهان را بيان كرده است و
هيچ حقيقتي را فروگذار نكرده است.
البته روشن است كه حجم بسيار گسترده حقايق عالم در ژرفاي آيات الهي نهفته است و تنها
آنها كه به عمق معاني آن دست يابند به آن واقعيات پي خواهند برد و آنان اهل قرآن و
مفسران حقيقي آن يعني پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله وسلم) و خاندان پاك او هستند.
قيام و انقلاب آخرين سفير الهي از بزرگترين حقايق جهان است كه در آيات فراواني از قرآن
كريم به آن اشاره شده و روايات بسياري در تفسير آن آيات نقل گرديده است كه به چند نمونه
اشاره ميكنيم:
در سوره انبياء آيه ١٠٥ آمده است:
وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرَ أَنَّ الاَْرْضَ يرِثُها عِبادِي الصّالِحُونَ
«همانا در زبور پس از ذكر ] تورات نوشتيم كه زمين را بندگان شايسته ما به ارث خواهند برد.»
امام باقر(عليه السلام) فرمود:
«مقصود از بندگان شايستهاي كه زمين را به ارث ميبرند، امام مهدي(عجل الله تعالي فرجه
الشريف) و ياران او هستند.»
همچنين در بخشي از آيه ٨٦از سوره هود آمده است:
... بَقِيةُ اللّهِ خَيرٌ لَكُمْ اِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ
«بقية الله براي شما بهتر است اگر مؤمن باشيد.»
امام باقر(عليه السلام) فرمود:
«وقتي امام مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) ظهور كند بر ديوار كعبه تكيه زند و اولين
سخني كه بر زبان جاري كند اين آيه است.
سپس ميفرمايد: «اَنَا بَقِيةُ اللّهِ في اَرْضِهِ وَ خَليفَتُهُ وَ حُجَّتُهُ عَلَيكُمْ» من «بقية الله»
در زمين و جانشين او و حجّت او بر شما هستم. پس هر كسي بخواهد بر او سلام كند
گويد: «اَلسَّلامُ عَلَيكَ يا بَقِيةَ اللّهِ في اَرْضِهِ».
و در سوره حديد آيه ١٧فرموده است:
اِعْلَمُوا اَنَّ اللّهَ يحْيي الاَْرْضَ بَعْدَ مَوْتِها قَدْ بَينّا لَكُمُ الاْياتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ
«بدانيد خداوند زمين را پس از مرگ آن زنده ميكند. ما آيات خود را براي شما بيان كرديم،
باشد كه بينديشيد.»
امام صادق(عليه السلام) فرمود:
مراد اين است كه خداوند زمين را به واسطه عدالت حضرت مهدي(عجل الله تعالي فرجه
الشريف) در دوران ظهورش زنده خواهد كرد پس از آن كه به سبب ستم سردمداران گمراهي
مرده باشد.
و نيز در سوره قصص آيه ٥ميفرمايد:
وَ نُريدُ اَنْ نَمُنَّ عَلَي الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الاَْرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ اَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثينَ
«و ما اراده ميكنيم بر مستضعفان زمين، منّت نهيم و آنان را پيشوايان مردم و وارثان زمين
قرار دهيم.»
امام علي(عليه السلام) فرمود:
«مقصود از مستضعفان خاندان پيامبرند. خداوند پس از تلاش و رنجشان، «مهدي» اين
دودمان را برمي انگيزد و آنان را به اوج شكوه و عزت و اقتدار ميرساند و دشمنانشان را به
سختي ذليل ميسازد.»
از نمونههاي بالا روشن ميشود كه براي برداشت حقايق از قرآن، تنها نبايد به ظاهر آيات
بسنده كرد؛ بلكه بسياري از واقعيتهاي عالم در درون آيات قرآن نهفته است كه اهلبيت
(عليهم السلام) به عنوان مفسران واقعي قرآن، بيان كنندة آن هستند. بنابراين اگرچه آياتي
از قرآن، در ظاهر مربوط به يك رويداد در زمان و مكان خاصي است ولي مانع از آن نيست
كه در زمانهاي بعد و براي آيندگان، مصداق پيدا كند و دربارة آنان نيز جاري گردد و
همين رمز جاودانگي قرآن براي همه نسلهاست.
بر اين اساس، با اينكه آيه ٥سوره قصص دربارة قوم بني اسرائيل نازل شده و جريان
پيروزي آنها بر فرعونيان را بيان ميكند ولي در روايات متعدّد اين آيه بر قيام امام مهدي
(عجل الله تعالي فرجه الشريف) و روزگار ظهور او منطبق گرديده است و دقت در متن آيه هم
نشان ميدهد كه حاكميت مستضعفان بر مستكبران، يك سنّت و اراده الهي است كه اختصاص
به زمان و مكان و افراد خاصّي ندارد.
. پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله وسلم) در اين باره فرمودهاند:
«ما في القرآن آية الا و لها ظهر و بطن يعني در قرآن آيهاي نيست مگر اينكه ظاهر و باطني
(دروني) دارد.» (بحارالانوار، ج92، ص94. )
سايت ازمون مجازي مهدويت
اللهم عجّل لوليّك الفرج والعافية والنصر واجعلنی من أعوانه وأنصاره آمين
:: موضوعات مرتبط:
امام شناسي ,
,
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2